Een proef in Noordwijk heeft de onderneming vertrouwen gegeven om dit jaar nog
vijf zogenoemde reiskiosks in supermarkten te openen. Dit bevestigde
directeur Steven van Nieuwenhuijzen zaterdag naar aanleiding van
berichtgeving in De Telegraaf. De komende jaren worden er tientallen kiosks
geopend, zo zei hij.

D-Reizen vestigt zich in supermarkten van moederorganisatie Dirk van den
Broek. De reisorganisatie wil echter ook kiosks gaan openen op stations en
scholen.

"We willen op plekken zitten waar veel mensen komen, maar waar het niet
interessant genoeg is om een reiswinkel te openen.” De reiskiosk bestaat
uit twee balies, heeft een omvang van ongeveer 35 vierkante meter en wordt
bemand door één reisadviseur.

Helft omzet via winkels
D-reizen heeft al 178 reiswinkels en wil uiteindelijk beschikken over
tweehonderd winkels. Kiosken zijn ondersteunend, vooral voor de verkoop van
reizen via internet, aldus Van Nieuwenhuijzen. "Klanten kunnen
bijvoorbeeld bij de balie betalen als ze dat niet via internet willen doen
of we kunnen klanten adviseren om op internet verder naar ons reisaanbod te
kijken.”

Meer dan 50 procent van de omzet haalt D-reizen nog uit de verkoop van reizen
via zijn winkels. Het internet is wel belangrijker geworden. "Het
voordeel van een kiosk is dat de kosten veel lager zijn dan bij een winkel”
aldus Van Nieuwenhuijzen.

D-reizen maakte eind vorig jaar al bekend uit kostenoverwegingen zestig
arbeidsplaatsen te schrappen. Het ging daarbij vooral om banen in het
management op de kantoren. Bij het bedrijf werken 1300 mensen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl